Nikon 1 V2 din perspectiva lui Vlad Eftenie
Ca partener intr-o noua explorare fotografica, Nikon a propus proaspat lansatul model avansat cu obiective interschimbabile Nikon 1 V2 din gama Nikon 1. Obiectivele aferente au fost modelul 1 NIKKOR 10-30mm f/3.5-5.6 VR (disponibil ca obiectiv de kit), 1 NIKKOR 30-110mm f/3.8-5.6 VR, si 1 NIKKOR 10mm f/2.8. Adaptorul FT1 a completat setul de lucru. Obiectivele colapsibile au adus din nou o experienta foarte placuta de lucru, acestea avand si functie de pornire/oprire a aparatului, fapt care sporeste ergonomia utilizarii.
Caracteristica modelului V2 o reprezinta renuntarea la compactitatea si minimalismul specific modelului V1 prin incorporarea unui grip care sporeste priza aparatului in mana, un vizor electronic cu senzor de proximitate si a unui un blitz escamotabil. Senzorul de 14,2 megapixeli in format CX induce un factor de crop de 2.7 ceea ce face destul de dificila folosirea unui unghi larg de cuprindere, chiar si prin intermediul adaptorului FT1 dar care in schimb in tele-foto devine axtrem de atractiv. Pentru anumite perspective de profunzime se poate cupla un obiectiv zoom puternic (de ex. AF-S DX 55-300 f/4.5-5.6 Nikkor) – care poate oferi o focala maxima de lucru de 810mm, extrem de ofertanta atunci cand linia orizontului devine tentanta.
Aparatul pastreaza scara redusa a aparatelor mirorless contemporane. Designul sobru poate face trimitere catre o utilizare profesionala. Motorul de randare EXPEED 3 cunoscut deja de la modelele Nikon D3100/D5100 creaza o imagine echilibrata prin cateva setari optime, reperabile prin similitudinile cu meniurile DSLR-urilor mentionate. Butoanele disponibile acceseaza rapid si eficient navigarea intre diverse optiuni de lucru. Modurile Prioritate de diafragma, Prioritate de expunere sau Manual sunt accesibile acum cu o rotita-control dedicata. Tot aici mai sunt accesibile modul “imagine optima”, “motion snapshot” sau modul video. Majoritatea functiilor se regasesc in modelul J2 al clasei 1. Modul “imagine optima” reprezinta una dintre atractiile principale ale lui V2, fotograful putand “jongla” cu timpul si momentul declansarii dupa propria vointa intr-un aproape magic. Cu siguranta implementarea acestui modul va suferi imbunatatiri de ergonomie in timp, ideea si realizarea fiind insa un imens pas inainte in ceea priveste modul in care aparatul ca instrument de lucru ajuta fotograful in demersul sau.
Test Nikon 1 V2 - best moment caption selection
O alta atractie o reprezinta modul de lucru in rafala de 60 de cadre pe secunda la rezolutie maxima, imaginea optima putand fi aleasa dupa aceea cu mare acuratete. Sistemul de focalizare cue 73 de puncte raspunde instantaneu si fixeaza cu precizie subiectul.
Ca mod de lucru curent am preferat prioritatea de diafragma, pentru un bun control al pronfunzimii de camp. Balansul de alb a fost setat permanent pe “cer noros” in timpul zilei pentru a accentua nuantele rosiatice ale toamnei tarzii, pentru a obtine imagini mai calde. Valoarea ISO parcurge la modelul 1 V2 intervalul 160-6400. Setarea general utilizata a fost 160 pentru a obtine cadre cat mai “curate” sau AutoISO 100-400 in cazul fotografierii la interior sau nocturn - handheld. Pentru pozarea sub lumini artificiale am folosit balans de alb automat. Am folosit exclusiv setarea imaginii in mod “Standard” cu sharpness +7, Active D-light pornit.
Masurarea luminii a fost realizata atat central cat si matricial, situatii diverse necesitand adoptarea punctuala a uneia dintre setari. Ca observatie, aparatul tinde sa supraexpuna, fapt care a determinat si de aceasta data o compensare a expunerii permanenta de -0.7.
Am preferat focalizarea intr-un singur punct (din 73 posibile) AF-S, ca si la alte modele Nikon utilizate anterior in fotografia urbana. Laudabila initiativa aparatului de a intui singur ce vrei sa pozezi, am preferat insa sa-i spun eu ce sa fixeze utilizand metoda recadrarii, cu un punct de focus. Atunci cand am ales urmarirea dinamica a unui subiect am comutat in modul “Imagine optima” care apeleaza automat multiple puncte de focalizare convenabile. Desi prezentat ca avand unul dintre cele mai rapide si sigure sisteme de focalizare, experienta a demonstrat ca e bine sa verifici de doua ori unde si cum se realizeaza focalizarea, scena avand nevoie de zone de contrast sporit pentru a oferi un rezultat sigur.
Ecranul de 921k puncte este foarte ofertant la interior dar dificil de utilizat ziua in bataia soarelui, fapt ce poate fi usor preintampinat prin utilizarea vizorului electronic. Tot prin intermediul butoanelor dedicate poti stabili ce afiseaza ecranul, fixa expunerea si focalizarea sau naviga prin intermediul rotitei centrale care ajusteaza si expunerea in modul manual de lucru.
Stabilirea unui mod de lucru simplificat si cunoasterea meniurilor reduce timpii de navigare. In plin exercitiu fotografic am redus la maxim variabilele de lucru, cautand sa ajustez doar modul de lucru – A sau M, zona de masurare a expunerii sau valoarea ISO. Celelalte variabile au fost in general fixe pe parcursul demersului fotografic.
Modul video creaza secvente HD de mare acuratete, fiind disponibil si un mod “slow motion” cu o lungine de 5 secunde a inregistrarii (20 de secunde la redare), la o rezolutie mai mica.
Aparatul ofera o experienta exceptionala de lucru fiind versatil si usor de folosit dupa o imprietenire prealabila, robust si eficient.
Testul s-a desfasurat la inceputul lunii decembrie, lumina orasului fiind calda si culorile toamnei inca prezente. Ploaia si-a facut simtita prezenta de la un moment dat. Am parcus situatii urbane diverse, de la imaginea unor cladiri reprezentative si pana la abordari in contre-jour extrem, paninguri cu masini in miscare, bulevarde in luminile noptii. Am “inventat” un mod “vintage” speculand vignetarea indusa prin folosirea pe obiectvul de kit a parasolarului lung al obiectivului 30-100.
Am parcurs de asemenea si peisaje rurale, am realizat fotografie de concert cu setari manuale, aparatul raspunzand eficient si producand imagini de inalta calitate in conditii dificile de iluminare specifice.
Concluzii:
Imaginile selectate reprezinta un mediu adecvat de analiza a capacitatilor aparatului. Punctual, vom lista cateva concluzii cu caracter general care caracterizeaza sistemul Nikon 1 V2 testat dupa metoda descrisa :
Aparatul este usor si robust, cu un design ce mizeaza pe compactitate; comenzile pe butoane dedicate determina controlul accesibil al setarilor necesare;
Initializarea, raspunsul la comenzi, se efectueaza rapid;
Meniurile aduc posibilitatea personalizarii sistemului;
Senzorul CMOS cu rezolutie 4608x3072 cu format CX in tandem cu platfoma Expeed 3 asigura imagini de inalta rezolutie;
Punerea la punct prin sistemul de focalizare cu 73 de puncte se realizeaza foarte rapid si precis in conditii normale de iluminare, sistemul de focalizare fiind foarte avansat, cu posibilitate de urmarire in timp real a subiectului; in conditii de iluminare slaba focalizarea cu un obiectiv mai putin luminos poate da rezultate sporadic nesigure;
Masurarea luminii se realizeaza flexibil si eficient;
Latitudinea de expunere este foarte flexibila, senzorul rezolvand cu succes situatii de contrast puternic (de ex. zi insorita in mediu urban);
Valorile ISO sunt utilizabile in intervalul 160-400 fara o scadere notabila a calitatii imaginii;
Modul “imagine optima” reprezinta o atractie exceptionala a sistemului;
Mod rafala de 60 fps cu imagini la rezolutie maxima;
Modul Video full HD este foarte eficient si ofera rezultate notabil; sunetul este clar;
Compatibilitate cu toate obiectivele Nikkor AF prin intermediul adaptorului FT1 dedicat face din 1 V2 un sistem flexibil;
Aparatul poate fi folosit atat de catre amatorii entuziasti cat si de catre avansati/profesionisti, oferind o platforma flexibila si eficienta de lucru, cu o gama larga de setari personalizabile.
Vlad Eftenie este arhitect si pasionat de fotografie, el folosind aparatul de fotografiat ca partener intr-un adevarat demers de investigare a imaginii oraselor pe care le parcurge cu o privire atenta. Cadrul cotidian este astfel decodificat, contactul cu orasul si trecatorii sai fiind sublimat in poezie vizuala. Autor al unor numeroase expozitii cu tema urbana, isi exerseaza discursul in prelegeri interdisciplinare despre comunicarea prin imagine si preda cursul de fotografie de arhitectura la UAUIM.
O galerie foto on-line poate fi accesata la www.veftenie.daportfolio.com
Review Nikon D500. Cine ar mai fi crezut... - de Mircea Bezergheanu, Ambasador Nikon
citeste tot
Review NIKKOR AF-S 20mm f/1.8G: Am transformat noaptea in zi - de Mircea Bezergheanu
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot