02 iunie 2011

Test cu obiectivul 50mm 1.8G - Radu Grozescu

 

 

 

Obiectivul AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G este disponibil incepand din 2 iunie 2011 la partenerii Nikon din Romania. Va prezentam in cele ce urmeaza un scurt test realizat de fotograful Radu Grozescu cu acest obiectiv.

 

Noul AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G este un update binevenit al clasicului 50/1.8D, cunoscut ca cel mai economic obiectiv performant din gama Nikon. Cea mai importanta caracteristica a lui 50/1.8G este motorul de focalizare AF-S care il face compatibil cu toate DSLR-urile Nikon entry level. Pentru a subsuma, acesta este un excelent obiectiv de potret pentru aparatele Nikon DX, la un pret foarte atractiv.

 

 

Constructia este foarte ingrijita, cu un exterior din plastic de buna calitate. Datorita dimensiunilor mai mari decat ale variantei anterioare, obiectivul pare usor, cu toate ca are 30g in plus. In imaginea de mai jos ii putem compara dimensiunile cu modelele 50/1.8D si 35/1.8G.

 

Puteti vedea si proportiile fata de un aparat Nikon D300.

 

 

Baioneta este metalica si este protejata de o garnitura de etansare. Cu toate ca nu are focalizare interna, dimensiunile nu se modifica la punerea la punct deoarece blocul optic se misca in interiorul corpului obiectivului ceea ce contribuie la o constructie mai rigida si usureaza utilizarea filtrelor de polarizare. Similar cu toate obiectivele moderne din seria G, nu dispune de inel de diafragma, ceea ce il face mult mai dificil de utilizat in pozitie inversata sau pe un burduf de extensie. Astfel, este posibil ca modelul 50/1.8D care are inel de diafragma sa mai ramana mult timp in fabricatie.

 

Este livrat cu un parasolar dedicat, care se prinde printr-o montura de tip baioneta de exteriorul obiectivului. Datorita faptului ca lentila frontala este destul de retrasa in corpul obiectivului, utilizarea parasolarului nu este strict necesara dar aduce totusi un plus de protectie atat impotriva luminii parazite cat si a prafului si atingerilor nedorite. Filetul de filtre este acum de 58mm, o valoare mai putin folosita in gama Nikon.

 

Schema optica a fost semnificativ modificata, obiectivul avand acum 7 lentile in 6 grupuri, una din ele fiind asferica, o premiera in constructia obiectivelor standard de luminozitate medie. Calitatea optica a fost imbunatatita, atat la diafragmele deschise unde modelul clasic era mai putin atractiv, cat si in colturile imaginii. Obiectivele de 50mm sunt traditional printre cele mai bine optimizate, iar acesta ridica vizibil stacheta in ceea ce priveste obiectivele standard cu luminozitatea 1.8. Performantele sunt semnificativ superioare zoom-urilor cu luminozitate variabila, fiind nevoie de un 24-70/2.8 pentru a concura posibilitatile acestui obiectiv.

 

Claritatea este foarte buna in zona centrala inca de la diafragma 1.8, crescand vizibil odata cu inchiderea diafragmei pana la 5.6 unde atinge maximul, apoi incepe sa coboare usor datorita aparitiei efectelor difractiei. Prima imagine de mai jos este realizata la diafragma 2, in lumina existenta la 1600 ISO, iar a doua este un crop 100%.

 

Urmatoarele imagini sunt realizate, in ordine: in lumina de studio, diafragma 9 la 200 ISO, si apoi un crop 100%. Ambele portrete au fost facute in cadrul Sesiunii foto organizate de Academia de fotografie (http://www.academiadefotografie.ro/) la AFI Palace Cotroceni pe 1 iunie.

 

 

 

 

Crop 100%

Distorsiunea poate fi observata la testarea atenta, dar nu este vizibila in utilizarea normala a obiectivului. Vignetarea este masurabila in colturi la folosirea pe aparate Full frame, dar in majoritatea imaginilor nu va fi evidenta, vedeti coltul din stanga sus al imaginii urmatoare, realizata la diafragma 2.

 

 

 

Pe aparatele DX, pe care vor fi folosite majoritatea acestor obiective, vignetarea, ca si distorsiunea, nu vor pune probleme reale.

 

Focalizarea se face cu un motor ultrasonic AF-S, care permite interventia manuala dupa focalizarea in mod Single. Motorul este foarte precis si silentios, iar viteza sa este oarecum similara cu cea a modelului mai pretentios, 50/1.4, neputandu-se compara totusi cu a obiectivelor de clasa profesionala. Focalizarea manuala este usurata de prezenta demultiplicarii cu un factor apropiat de 2x intre inelul de punere la punct si actionarea blocului optic, ceea ce ii creste semnificativ precizia. Spre deosebire de 35/1.8 dispune de o scala de focalizare care indica distanta de punere la punct.

 

Diafragma este compusa tot din 7 lamele, dar care acum sunt rotunjite, minimizand efectul de poligoane in cazul obiectelor neclare, foarte vizibile la modelul anterior. In imaginile urmatoare puteti vedea comportarea obiectivului la diverse diafragme. Bokeh-ul arata bine intre 1.8 si 4, unde si separarea subiectului de fundal este maxima, deci obiectivul va da rezultate optime chiar la valorile cele mai folosite in acest scop.

 

f/2

 

f/2.8

 

f/4

 

f/5.6

 

f/8

 

f/11

 

f/16

 

Atractia principala a acestui obiectiv este luminozitatea mult mai mare decat a unui zoom de kit, diferenta dintre 1.8 si 5.6 fiind ceva mai mare de trei trepte de diafragma, ceea ce permite fotografierea in aceeasi lumina cu timpi de 8 ori mai scurti sau cu sensibilitati de 8 ori mai mici. Aceasta inseamna ca vom putea fotografia la 1/60s in aceleasi conditii in care cu un 18-55/3.5-5.6 ar fi trebuit sa folosim 1/8s, o valoare la care deja nu se mai poate lucra din mana chiar si cu stabilizare si in nici un caz nu se mai pot face portrete.

 

Folosit pe un aparat DX, 50/1.8G va fi foarte apreciat in primul rand in fotografia de portret atat datorita posibilitatii de a fotografia in lumina redusa cat si profunzimii mici la diafragme deschise care usureaza obtinerea fundalurilor neclare. Pe langa portretele „clasice”, acesta va fi de mare folos in fotografia de eveniment si reportaj, fiind favorizat si de dimensiunile si greutatea reduse fata de un zoom mai luminos, fiind usor de utilizat si mai putin „amenintator” pentru subiect.

 

Obiectivele de 50mm sunt foarte potrivite si pentru fotografia de aproape, fiind folosite la imagini de produse, reproduceri si detalii in lipsa unui obiectiv macro. Scara maxima de reproducere este de 0.15x cu o distanta minima de punere la punct de 45cm, iar pentru scari mai mari se pot folosi lentile aditionale sau tuburi de extensie.

 

Pe aparatele Full frame, 50mm reprezinta o focala normala, mai potrivita pentru utilizarea generala sau portrete ambientale, fiind prea scurt pentru portretele bust. Este insa o alegere excelenta pentru fotografia documentara, inclusiv in conditii dificile de lumina.

 

Alternativele acestui obiectiv sunt 35/1.8G DX si 50/1.4G. Primul este dedicat aparatelor DX, avand un unghi de cuprindere similar cu 50mm pe Full frame. Al doilea ofera o luminozitate mai mare dar la un pret mai ridicat, fiind probabil favorizat de posesorii de aparate FX.

 

Pentru posesorii de aparate DX, dilema va fi favorizarea obiectivului de 50/1.8 sau a celui de 35/1.8, ambele avand luminozitati si preturi similare. Cea mai buna abordare este alegerea dupa distanta focala cea mai utila in functie de maniera de lucru a fotografului, nu dupa presupusele avantaje privind calitatea optica a acestor obiective. Oricare dintre acestea reprezinta o completare excelenta a unui zoom cu luminozitate variabila cum ar fi 18-105 sau 16-85/3.5-5.6. Zoom-ul va oferi flexibilitate iar obiectivul fix va avea luminozitatea necesara pentru fotografierea in lumina redusa si pentru efecte de profunzime redusa.

 

Radu Grozescu (www.RaduGrozescu.ro)

 

Va invitam sa urmariti prezentarea video a obiectivului AF-S 50mm f/1.8G la adresa https://youtu.be/8lPYJu5y39Y.

 

 

 

radu grozescu, review, 50mm, nikon, pareri, f/1.8g, af-s nikkor 50mm f/1.8g



Adauga comentariu
Numele afisat langa comentariile dvs.
Nu este afisat public.
Daca aveti un site web, link catre el aici.

Optiuni alerte e-mail
 Au fost adaugate 3 comentarii
Luca Adrian
Luca Adrian a scris pe 30-07-2014 la 12:51
Buna ziua,
As dori sa achizitionez un set de inele macro de la Kenko, de 12, 20,36 mm sa le folosesc impreuna cu acest obiectiv pe un d7100 (DX). Intrebarea mea este cu cate inele ar trebui sa-l folosesc pentru a obtine un raport de 1:1 intre subiect si imaginea obtinuta pentru ca mie imi este neclar in momentul de fata si nici nu am gasit vreo expBuna ziua,
As dori sa achizitionez un set de inele macro de la Kenko, de 12, 20,36 mm sa le folosesc impreuna cu acest obiectiv pe un d7100 (DX). Intrebarea mea este cu cate inele ar trebui sa-l folosesc pentru a obtine un raport de 1:1 intre subiect si imaginea obtinuta pentru ca mie imi este neclar in momentul de fata si nici nu am gasit vreo explicatie clara in acest sens. Va multumesc
..afiseaza tot comentariul
0
0
Nikonisti
Nikonisti a scris pe 30-07-2014 la 18:14
Buna ziua! Pentru a afla raportul de marire al unui inel macro, trebuie sa impartiti lungimea inelului la distanta focala. De exemplu, un inel de 20mm va adauga obiectivului de 50mm o marire de 0,4x pe care o adaugati la raportul nativ al obiectivului.

Trebuie sa vedeti in ce combinatii ajungeti la 1.0x.
0
0
Luca Adrian
Luca Adrian a scris pe 31-07-2014 la 08:19
Multumesc pentru raspuns.
1
0
adrian
adrian a scris pe 09-02-2014 la 13:21
d-le radu grozescu,detin un aparat ca al dvs,un d5100 si as dori sa imi achizitionez un 50mm1.8 in special pentru portrete si as vrea o parere din partea dvs daca este compatibil cu aparatul 100% sa nu am probleme de focalizare..etc multumesc
0
0
liana
liana a scris pe 04-04-2013 la 15:30
buna,detin un nikon D90 si doresc sa achizitionez un 50mm,in special pt fotografia de evenimente,intre 1.8d,1.8g si 1.4d,care ar fi mai indicat?mentionez ca obiectivul 1.4d ar fi luat second,deci la un pret decent.
Exista diferenta de claritate si bokeh mare intre 1.8g si 1.4d?
Stiu ca d90 are motor incorporat,dar poate 1.8g-ul ar avea ceva in plusbuna,detin un nikon D90 si doresc sa achizitionez un 50mm,in special pt fotografia de evenimente,intre 1.8d,1.8g si 1.4d,care ar fi mai indicat?mentionez ca obiectivul 1.4d ar fi luat second,deci la un pret decent.
Exista diferenta de claritate si bokeh mare intre 1.8g si 1.4d?
Stiu ca d90 are motor incorporat,dar poate 1.8g-ul ar avea ceva in plus fata de 1.8d la calitatea imaginilor.Care mi-l recomandati?multumesc anticipat!
..afiseaza tot comentariul
0
0

Articole similare |
Articole recente
Fotograful Eduard Gutescu va invita in perioada 20 - 26 august 2017 la cea de a treia editie a Taberei de fotografie din Tara Barsei, care il va avea ca lector pe profesorul Radu Grozescu. Tabara foto se...
citeste tot
Lansarea lui Nikon D5 a surprins pe toata lumea, aparatul fiind prezentat cu niste caracteristici la care nici cei mai entuziasti fani nu se asteptau, nascand imediat intrebarea - oare chiar va fi asa cum spun producatorii pe hartie?    ...
citeste tot
In perioada sarbatorilor de iarna, Gabriel Buse a avut ocazia sa testeze aparatul foto DSLR DX cu ecran tactil si unghi variabil, Nikon D5500. In 2015, Nikon D5500 a castigat premiile European Consumer DSLR Camera 2015-2016 in cadrul...
citeste tot
Mircea Bezergheanu, membru NPS si ambasador Nikon in Romania a testat timp de cateva luni noul teleobiectiv NIKKOR AF-S 200-500mm f/5.6E ED VR, lansat in vara acestui an. Haideti sa aflam impresiile sale despre acest...
citeste tot
Mircea Bezergheanu, Ambasador Nikon in Romania, a testat timp de cateva luni aparatul foto DX, Nikon D7200, lansat in primavara acestui an, punandu-l la incercare in situatii foarte diverse. Haideti sa aflam care au fost testele facute, sa...
citeste tot
Plecand de la  o idee preconceputa ca nimic nu ma mai poate surprinde dupa capitolul Nikon D800, pot spune ca Nikon D600 este aparatul pe care l-am tinut cel mai mult timp in teste. Imediat dupa ce am pus mana pe aparat, am gasit un element de...
citeste tot
Am reusit sa adun material pentru o prezentare ampla a ultimului model de camera foto de pe piata: Nikon D800.  Lansarea a surprins, provocand un adevarat cutremur in lumea fotografilor. Asta deoarece modelul ataca o reduta aparata de preturi...
citeste tot
Binecunoscutul fotograf Mircea Bezergheanu a realizat primul review-ul din Romania al lui Nikon D4, cel mai performant DSLR din lume. Pe langa testele clasice de zgomot de imagine si cele mai putin clasice de interval dinamic, acesta face o...
citeste tot
Destinat formatului DX, obiectivul AF-S DX NIKKOR 55-300mm 1:4.5-5.6G ED VR face parte din categoria teleobiectivelor zoom puternice (distanta focala echivalenta in format 35mm este de 82.5 – 450 mm). Este compact, usor, si se...
citeste tot
Nikon D300s este un aparat profesional in format DX, care prin calitatile sale se adreseaza atat profesionistilor care prefera acest format cat si amatorilor pretentiosi. Aparut la doi ani dupa modelul D300, aduce in plus filmare HD, o cadenta...
citeste tot

© Nikonisti.ro 2008-2024. Toate drepturile apartin Nikon in colaborare cu Skin.

JavaScript este dezactivat.

Aceasta aplicatie necesita JavaScript pentru a functiona corespunzator. Browser-ul dumneavoastra nu suporta JavaScript sau scripturile sunt blocate.

Pentru a vedea daca browser-ul dumneavoastra suporta JavaScript, sau pentru a permite rularea scripturilor, cititi ghidul online al browser-ului dumneavoastra.

Actualizare browser

Folosesti un browser vechi ce te va impiedica sa vezi siteurile moderne,inclusiv noua noastra versiune.

Pentru a beneficia de toate facilitatile oferite te rugam instaleaza-ti un browser modern,ai mai jos alternative gratuite.

Instalarea va dura cateva secunde.