Test cu obiectivul 50mm 1.8G - Radu Grozescu
Obiectivul AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G este disponibil incepand din 2 iunie 2011 la partenerii Nikon din Romania. Va prezentam in cele ce urmeaza un scurt test realizat de fotograful Radu Grozescu cu acest obiectiv.
Noul AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G este un update binevenit al clasicului 50/1.8D, cunoscut ca cel mai economic obiectiv performant din gama Nikon. Cea mai importanta caracteristica a lui 50/1.8G este motorul de focalizare AF-S care il face compatibil cu toate DSLR-urile Nikon entry level. Pentru a subsuma, acesta este un excelent obiectiv de potret pentru aparatele Nikon DX, la un pret foarte atractiv.
Constructia este foarte ingrijita, cu un exterior din plastic de buna calitate. Datorita dimensiunilor mai mari decat ale variantei anterioare, obiectivul pare usor, cu toate ca are 30g in plus. In imaginea de mai jos ii putem compara dimensiunile cu modelele 50/1.8D si 35/1.8G.
Puteti vedea si proportiile fata de un aparat Nikon D300.
Baioneta este metalica si este protejata de o garnitura de etansare. Cu toate ca nu are focalizare interna, dimensiunile nu se modifica la punerea la punct deoarece blocul optic se misca in interiorul corpului obiectivului ceea ce contribuie la o constructie mai rigida si usureaza utilizarea filtrelor de polarizare. Similar cu toate obiectivele moderne din seria G, nu dispune de inel de diafragma, ceea ce il face mult mai dificil de utilizat in pozitie inversata sau pe un burduf de extensie. Astfel, este posibil ca modelul 50/1.8D care are inel de diafragma sa mai ramana mult timp in fabricatie.
Este livrat cu un parasolar dedicat, care se prinde printr-o montura de tip baioneta de exteriorul obiectivului. Datorita faptului ca lentila frontala este destul de retrasa in corpul obiectivului, utilizarea parasolarului nu este strict necesara dar aduce totusi un plus de protectie atat impotriva luminii parazite cat si a prafului si atingerilor nedorite. Filetul de filtre este acum de 58mm, o valoare mai putin folosita in gama Nikon.
Schema optica a fost semnificativ modificata, obiectivul avand acum 7 lentile in 6 grupuri, una din ele fiind asferica, o premiera in constructia obiectivelor standard de luminozitate medie. Calitatea optica a fost imbunatatita, atat la diafragmele deschise unde modelul clasic era mai putin atractiv, cat si in colturile imaginii. Obiectivele de 50mm sunt traditional printre cele mai bine optimizate, iar acesta ridica vizibil stacheta in ceea ce priveste obiectivele standard cu luminozitatea 1.8. Performantele sunt semnificativ superioare zoom-urilor cu luminozitate variabila, fiind nevoie de un 24-70/2.8 pentru a concura posibilitatile acestui obiectiv.
Claritatea este foarte buna in zona centrala inca de la diafragma 1.8, crescand vizibil odata cu inchiderea diafragmei pana la 5.6 unde atinge maximul, apoi incepe sa coboare usor datorita aparitiei efectelor difractiei. Prima imagine de mai jos este realizata la diafragma 2, in lumina existenta la 1600 ISO, iar a doua este un crop 100%.
Urmatoarele imagini sunt realizate, in ordine: in lumina de studio, diafragma 9 la 200 ISO, si apoi un crop 100%. Ambele portrete au fost facute in cadrul Sesiunii foto organizate de Academia de fotografie (http://www.academiadefotografie.ro/) la AFI Palace Cotroceni pe 1 iunie.
Crop 100%
Distorsiunea poate fi observata la testarea atenta, dar nu este vizibila in utilizarea normala a obiectivului. Vignetarea este masurabila in colturi la folosirea pe aparate Full frame, dar in majoritatea imaginilor nu va fi evidenta, vedeti coltul din stanga sus al imaginii urmatoare, realizata la diafragma 2.
Pe aparatele DX, pe care vor fi folosite majoritatea acestor obiective, vignetarea, ca si distorsiunea, nu vor pune probleme reale.
Focalizarea se face cu un motor ultrasonic AF-S, care permite interventia manuala dupa focalizarea in mod Single. Motorul este foarte precis si silentios, iar viteza sa este oarecum similara cu cea a modelului mai pretentios, 50/1.4, neputandu-se compara totusi cu a obiectivelor de clasa profesionala. Focalizarea manuala este usurata de prezenta demultiplicarii cu un factor apropiat de 2x intre inelul de punere la punct si actionarea blocului optic, ceea ce ii creste semnificativ precizia. Spre deosebire de 35/1.8 dispune de o scala de focalizare care indica distanta de punere la punct.
Diafragma este compusa tot din 7 lamele, dar care acum sunt rotunjite, minimizand efectul de poligoane in cazul obiectelor neclare, foarte vizibile la modelul anterior. In imaginile urmatoare puteti vedea comportarea obiectivului la diverse diafragme. Bokeh-ul arata bine intre 1.8 si 4, unde si separarea subiectului de fundal este maxima, deci obiectivul va da rezultate optime chiar la valorile cele mai folosite in acest scop.
f/2
f/2.8
f/4
f/5.6
f/8
f/11
f/16
Atractia principala a acestui obiectiv este luminozitatea mult mai mare decat a unui zoom de kit, diferenta dintre 1.8 si 5.6 fiind ceva mai mare de trei trepte de diafragma, ceea ce permite fotografierea in aceeasi lumina cu timpi de 8 ori mai scurti sau cu sensibilitati de 8 ori mai mici. Aceasta inseamna ca vom putea fotografia la 1/60s in aceleasi conditii in care cu un 18-55/3.5-5.6 ar fi trebuit sa folosim 1/8s, o valoare la care deja nu se mai poate lucra din mana chiar si cu stabilizare si in nici un caz nu se mai pot face portrete.
Folosit pe un aparat DX, 50/1.8G va fi foarte apreciat in primul rand in fotografia de portret atat datorita posibilitatii de a fotografia in lumina redusa cat si profunzimii mici la diafragme deschise care usureaza obtinerea fundalurilor neclare. Pe langa portretele „clasice”, acesta va fi de mare folos in fotografia de eveniment si reportaj, fiind favorizat si de dimensiunile si greutatea reduse fata de un zoom mai luminos, fiind usor de utilizat si mai putin „amenintator” pentru subiect.
Obiectivele de 50mm sunt foarte potrivite si pentru fotografia de aproape, fiind folosite la imagini de produse, reproduceri si detalii in lipsa unui obiectiv macro. Scara maxima de reproducere este de 0.15x cu o distanta minima de punere la punct de 45cm, iar pentru scari mai mari se pot folosi lentile aditionale sau tuburi de extensie.
Pe aparatele Full frame, 50mm reprezinta o focala normala, mai potrivita pentru utilizarea generala sau portrete ambientale, fiind prea scurt pentru portretele bust. Este insa o alegere excelenta pentru fotografia documentara, inclusiv in conditii dificile de lumina.
Alternativele acestui obiectiv sunt 35/1.8G DX si 50/1.4G. Primul este dedicat aparatelor DX, avand un unghi de cuprindere similar cu 50mm pe Full frame. Al doilea ofera o luminozitate mai mare dar la un pret mai ridicat, fiind probabil favorizat de posesorii de aparate FX.
Pentru posesorii de aparate DX, dilema va fi favorizarea obiectivului de 50/1.8 sau a celui de 35/1.8, ambele avand luminozitati si preturi similare. Cea mai buna abordare este alegerea dupa distanta focala cea mai utila in functie de maniera de lucru a fotografului, nu dupa presupusele avantaje privind calitatea optica a acestor obiective. Oricare dintre acestea reprezinta o completare excelenta a unui zoom cu luminozitate variabila cum ar fi 18-105 sau 16-85/3.5-5.6. Zoom-ul va oferi flexibilitate iar obiectivul fix va avea luminozitatea necesara pentru fotografierea in lumina redusa si pentru efecte de profunzime redusa.
Radu Grozescu (www.RaduGrozescu.ro)
Va invitam sa urmariti prezentarea video a obiectivului AF-S 50mm f/1.8G la adresa https://youtu.be/8lPYJu5y39Y.
radu grozescu, review, 50mm, nikon, pareri, f/1.8g, af-s nikkor 50mm f/1.8g
citeste tot
citeste tot
citeste tot
Review NIKKOR AF-S 200-500mm F/5.6E ED VR - de Mircea Bezergheanu, Ambasador Nikon
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot