Test cu obiectivul Micro 40mm DX realizat de Dan Pop
Am avut citeva zile la dispozitie acest obiectiv si voi prezenta in continuare impresiile mele despre el. Nu e vorba de un review in toata regula, iar imaginile nu au niciun fel de veleitati artistice. Au fost realizate strict cu scopul de a demonstra, cit se poate de empiric, posibilitatile obiectivului. Cu exceptia testului de aberatii cromatice, toate imaginile sint JPEG-uri realizate cu D300, sau sunt cropuri din ele. Imaginile de forma patrata sint cropuri 100% (pixel la pixel), cele dreptunghiulare sint imagini complete, scalate la 700 de pixeli pe latura lunga.
Nu voi enumera caracteristicile tehnice ale obiectivului. Cei interesati le pot gasi pe net, de exemplu la //www.nikonisti.ro/articole/primul-obiectiv-dx-de-macro-cu-diafragma-2-8-de-la-nikon/654. Obiectivul este construit la standardele Nikon pentru obiective de clasa medie, adica la fel ca 16-85, 70-300 VR sau 85/3.5 macro: montura de metal cu garnitura de etansare, corp de plastic de buna calitate, scala a distantelor, interventie manuala peste focalizarea automata. Spre deosebire de celelalte obiective macro Nikon moderne, nu are focalizare interna: corpul se lungeste cu 18 mm la distanta minima de focalizare. O alta deosebire fata de 60/2.8 si 85/3.5 este limitatorul de cursa electronic, prezent doar la 105/2.8. Scopul acestui limitator este evitarea intrarii accidentale in domeniul macro in timpul focalizarii automate, atunci cind se fotografiaza la distante normale, evitindu-se pierderea de timp. Cursa inelului de focalizare este foarte scurta intre 0.4 m si infinit, ceea ce duce la o focalizare automata relativ rapida, atunci cind nu se lucreaza in domeniul macro.
Doua caracteristici interesante pentru posesorii de aparate entry-level: obiectivul are motor de focalizare inclus, iar filetul pentru filtre este de 52 mm, deci e compatibil la nivel de accesorii pe filet cu obiectivele de kit.
Desi majoritatea imaginilor prezentate in continuare se axeaza pe capabilitatile close up si macro ale obiectivului, acest obiectiv nu trebuie, sub nicio forma, considerat ca un obiectiv dedicat pentru acest gen de fotografie. Focala sa il plaseaza in categoria obiectivelor standard si este un foarte bun obiectiv standard pe format DX. In mod clar mai bun decit cele doua alternative de 35 mm, dar mai putin luminos cu o treapta. E mai bine sa fie considerat un obiectiv standard cu capabilitati de close up si macro.
Cit priveste partea de macro, desi obiectivul poate ajunge la raportul 1:1, distanta de lucru la acest raport este de circa 3 cm, ceea ce face extrem de problematica fotografierea subiectelor care nu emit propria lor lumina. Folosind un flash dedicat macro, care rezolva problema iluminarii, dar mai reduce distanta de lucru cu vreo 2 cm, am reusit sa fotografiez la raportul 1:1.5. Majoritatea imaginilor macro de mai jos sint facute la rapoarte variind intre 1:3 si 1:1.5. Din punct de vedere practic, e un obiectiv cu care poti fotografia de la cea mai mica distanta care nu-ti compromite iluminarea subiectului.
Obiectivul nu are distorsiuni geometrice detectabile fara o mira speciala si nici nu vigneteaza vizibil cu ochiul liber.
La fel ca in cazul altor obiective macro, luminozitatea scade la distante mici de focalizare, ajungind la 1:4.2 la distanta minima de focalizare (16 cm). Luminozitatea nominala de 1:2.8 se atinge la distante mai mari de 50 cm. Intrucit la macro si close up nu se fotografiaza cu diafragme mai deschise de 1:8, din considerente de profunzime, aceasta reducere a luminozitatii la distante scurte de focalizare nu reprezinta niciun fel de problema, din punct de vedere practic.
Aberatiile cromatice sint minime, asa cum se poate vedea din urmatorul crop. Aceasta imagine este obtinuta prin conversia unui fisier NEF, pentru a evita reducerea aberatiilor cromatice efectuata pe la spate de JPEG engine-ul aparatului.
In privinta claritatii, voi folosi acelasi subiect ca in alte teste realizate de mine. In acest fel, se vor putea face comparatii intre cele doua obiective. Focala fiind mai scurta, m-am apropiat mai mult de subiect, pentru a obtine imagini de marimi comparabile.
1:2.8
1:5.6
Dupa cum se poate vedea, nu exista diferente dramatice intre cele doua imagini, obiectivul fiind foarte clar inca de la 1:2.8.
Inainte de a vedea diverse imagini macro, doua imagini ce ilustreaza capabilitatile de obiectiv standard ale lui 40/2.8G:
si un crop din precedenta:
In continuare, close up si macro. Toate imaginile patrate care urmeaza uneia dreptunghiulare sint cropuri din aceasta. Unele imagini au fost facute pentru a pune in evidenta si bokeh-ul obiectivului.
Si citeva cropuri "orfane" de imaginea din care au fost extrase:
Am tot cautat si niste reprosuri pe care sa i le aduc acestui obiectiv, dar, cu exceptia faptului ca este aproape imposibil de utilizat la raportul 1:1, din cauza problemelor de iluminare cauzate de distanta de lucru prea mica, n-am gasit mai nimic. Ar mai fi cursa cam scurta (cca 180 grade) a inelului de focalizare, pentru un obiectiv macro.
Celor care folosesc obiectivul in medii cu mult praf le-as recomanda un filtru de protectie, pentru ca amplele miscari ale grupului frontal de lentile, in timpul focalizarii, predispun la antrenarea prafului in interiorul obiectivelor.
Iar celor in cautare de o sursa de lumina adecvata pentru close up si macro, le recomand cu toata caldura un blit pentru macro
In concluzie, cred ca acest obiectiv va fi dragoste la prima vedere pentru toti posesorii de aparate entry-level care-l vor incerca. Desi acesti utilizatori sint primii vizati de acest obiectiv, el este cit se poate de interesant pentru orice posesor de aparat pe format DX, aflat in cautarea unui obiectiv standard, la un pret rezonabil. Iar faptul ca obiectivul te lasa sa fotografiezi de oricit de aproape iti permit conditiile de iluminare este un bonus incontestabil.
Text si imagini: Dan Pop
macro, review, fotografii, test, nikon, nikkor af-s 40mm f/2.8 g micro, dan pop
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot
citeste tot